Een voorkeur voor keurmerken?

Keurmerken en kwaliteitslabels, welke organisatie of product heeft er tegenwoordig niet minstens één op de verpakking of deur prijken? Er is bijna overal wel een label voor, van webwinkel tot zelfs kattenbakvulling. Ook voor hotel- en vergaderaccommodaties kennen we diverse keurmerken en certificeringen.

Deel I: De waarde van een erkenning of keurmerk
Als een bedrijf een keurmerk of classificatie heeft is dat natuurlijk mooi, maar wat kan je er als organisator nu eigenlijk mee? Wanneer is een keurmerk voor jou relevant en welke waarde moet je er aan hechten?
Een keurmerk geeft je meer informatie over een organisatie en kan je helpen bij het beslissingsproces. Het geeft aan dat een bedrijf zijn business ‘serieus’ neemt en bereid is te investeren in het op peil houden van voorzieningen en kwaliteit. Want de meeste regelingen worden telkens aangescherpt op basis van marktontwikkelingen. Zo zie je tegenwoordig normeringen opgenomen over internet en wifi en neemt MVO een steeds prominentere plaats in.

Om een keurmerk op waarde te kunnen schatten is het wel handig om je een paar zaken af te vragen. Via onderstaande misvattingen en uitspraken helpen we je hier een beetje mee op weg:

  • Jij bepaalt de waarde
    Algemeen geldt dat hoe meer jij gaat vragen om keurmerken, hoe meer waarde ze krijgen voor alle gebruikers. Als het voor jouw bijeenkomst relevant is, neem dan in je offerteaanvraag gerust een eis op voor bijvoorbeeld het aantal vergaderhamers of het hebben van een Greenkey.
  • Lidmaatschap is niet hetzelfde als een keurmerk
    Soms wordt de indruk gewekt dat het lidmaatschap van een branchevereniging of samenwerkingsverband een kwaliteitskeurmerk is. Diverse verenigingen hanteren weliswaar een ‘code of conduct’, maar zegt niet automatisch iets over de kwaliteit van de aangesloten leden. In de (internatonale) meeting industrie zijn er enkele samenwerkingsverbanden die zich specifiek op kwaliteit toeleggen, zoals de Association of International Congress Centers (AIPC), de International Association of Conference Centers (IACC) en voor pco’s en bureaus bijvoorbeeld de International Association of Professional Congress Organisers (IAPCO) en de Independent Dutch Eventmarketing Association (IDEA).
  • Echt of fake
    Producenten van consumentenproducten zijn er meesters in: iets op iets laten lijken. Door de optische overeenkomst denk je al gauw met het echte keurmerk van doen te hebben. Ook loze kreten als ‘door experts getest/goed bevonden’ doen het goed. Informeer waar het keurmerk iets over zegt en let goed op of je ook echt te maken hebt met wat je denkt dat het is. Ken je het keurmerk niet, vraag dan eens na bij collega’s of zoek ernaar op Google. Zeker als je beseft dat er nauwelijks regels zijn en iedereen dus vrij eenvoudig een keurmerk kan beginnen.
  • Marketing of ideologie
    Als een bedrijf een keurmerk heeft, kan je je ook afvragen vanuit welke motivatie dit gedaan is. Of het ze puur om de PR te doen is, kom je snel genoeg achter. Vraag eens naar de reden voor het behalen van het keurmerk en wat ze er na het behalen nog wel/niet mee doen. En het is zeker niet verkeerd als er commerciële motieven achter zitten, zolang het maar niet de enige motivatie is.
  • Het zal wel goed zijn
    Ga er niet automatisch van uit dat ‘als er een label op zit, het ook wel goed zal zijn’. Verdiep je eens in de onderliggende criteria van een keurmerk en vraag hoe vaak er gecontroleerd en getoetst wordt; is een eenmaal verkregen keurmerk voor onbepaalde tijd geldig, of wordt er periodiek opnieuw geïnspecteerd? Een keurmerk heeft pas waarde als er ook regelmatig gecontroleerd wordt.
  • Weten over de hele keten
    Een gecertificeerde congrestas van gerecycled katoen klinkt mooi, maar zegt het label ook iets over de kinderhanden die de tassen in elkaar gezet hebben? Fairtrade betekent een eerlijke prijs, maar weet je of het ook automatisch inhoudt dat er geen giffen gespoten zijn tijdens de teelt?   
    Gebruik dus je gezond verstand en vraag door naar de processen in de hele keten. Vaak kunnen je leveranciers je goed vertellen hoe het proces achter het product verlopen is en steeds vaker kunnen ze dit ook aantonen, omdat zij ook verklaringen van hun leveranciers eisen.     

En tot slot….. Niet blind varen, maar ervaren!
Het is goed dat er keurmerken zijn, ze kunnen je als organisator heel goed helpen om je (voor-) selecties te maken op aspecten die voor jou en je organisatie of opdrachtgever belangrijk zijn. Maar….gebruik vooral ook je gezond verstand én je zintuigen om te toetsen en te ervaren hoe het werkelijk is.

Net zoals je producten kan testen, is het belangrijk zoveel mogelijk zelf de locaties, sprekers, diensten en producten die je tijdens je congres inzet te ervaren. Doe een site inspectie, ga ergens anders luisteren naar de beoogde spreker, win advies in bij vakgenoten en laat je waar nodig adviseren en/of bijstaan door professionals.

En er is één aspect dat in geen enkel keurmerk te vangen is: de ‘klikfactor’. Of je een klik hebt met een accommodatie of toeleverancier, kan je alleen maar proefondervindelijk vaststellen!

Lees ook deel II: Hoe bepaal je het niveau en de kwaliteit van een locatie of leverancier

Nico Meyer, CMM

Nico Meyer, CMM is Managing Director van MeetingMonitor en Qmatters. Hij is initiatiefnemer van Congreswereld.nl, de online vakinformatiebron voor meeting professionals door meeting professionals, waar hij tot eind 2013 ook hoofdredacteur was. Vanuit meer dan 20 jaar ervaring in de hospitality en congresbranche ontwikkelde een passie voor alles wat met congressen te maken heeft. Zijn missie: Betere congressen en events mét toegevoegde waarde! More

Plaats een Reactie

*
* (niet zichtbaar)

*