De opkomst en ondergang van de meeting vakbeurs?

door sep 5, 2013Inspiratie, Tips & Tools

In de afgelopen jaren hebben we veel nieuwe (beurs-)initiatieven zien opkomen. In Nederland kan je elk voorjaar EvenementContact bezoeken, dat zich met een no-nonsense concept (eenvoudige stands, iedereen gelijk en volledige focus op persoonlijk contact leggen) een plekje verworven heeft naast andere meeting en event beurzen. Toen deze beurs een paar jaar geleden startte geloofden maar weinigen dat er een plek was, maar inmiddels is duidelijk dat de beurs in een behoefte voorziet.
Internationaal is er ook veel ontwikkeling: zo kan je aankomende juli naar het Verenigd Koninkrijk afreizen voor de nieuwe UK Meetings Show (gericht op uitgaand en inkomende meetings in de UK) en In De VS hebben IMEX America en AIBTM inmiddels succesvolle eerste edities achter de rug.

Ter ziele of zieltogend
Helaas kent al dat geweld aan nieuwe shows ook een keerzijde. Niet elke beurs is even succesvol en in de afgelopen jaren hebben we dan ook al enkele shows zien verdwijnen.

Dicht bij huis was het eerst EMIF in België dat stopte en ook de ‘opvolger’ Business & Meeting Solutions kende na de eerste editie in 2012 geen vervolg meer. Ook het initiatief van Joris Bots en Arjen Lemstra, die met Branchecontact zeer succesvolle beurzen (waaronder EvenementContact) weten neer te zetten, stierf in schoonheid. De Belgische meeting markt lijkt toch een hele lastige en culturele verschillen zijn groot, ondanks de fysieke nabijheid.

In de UK heeft Confex de laatste jaren fors aan populariteit ingeboet en ondanks veel inzet om er (weer) een betere show van te maken, vrezen velen dat de nieuwe UK Meetings Show wel eens een te grote concurrent zal blijken. Van 19 t/m 21 maart vindt International Confex weer plaats en we zijn benieuwd of de investering in oa. een zeer uitgebreid seminarprogramma (meer dan 100 sessies) de beurs gaat redden.

Een andere show die al jarenlang een vast plekje in de agenda staat van internationale planners uit de VS en daarmee ook de internationale meeting sector aanbieders, is The Motivation Show in Chicago. Ooit gestart als de Meeting & Incentive Travel Show (vooral gericht op incentives en motivational meetings en events) was dit de grootste vakbeurs in het segment. Eerder werd de 2013 show geannuleerd en vervangen door twee shows in 2014. Maar het Amerikaanse vakblad Incentive wist vorige week te melden dat ook deze shows definitief niet doorgaan. Hiermee lijkt een definitief einde aan deze beurs gekomen te zijn en is de weg vrij voor IMEX America en AIBTM om het gat op te vullen.

Trots op Nederlandse events
Ons land mag internationaal dan hoge ogen gooien als het op meetings en congressen aankomt, maar zelfs dan lijken drie beurzen met een sterke focus op events, meetings en congressen in eerste instantie wat veel. Om te voorkomen dat ‘onze’ (net als bij het voetbal komt het ‘wij-gevoel’ naar boven wanneer we trots zijn op wat er georganiseerd wordt) beurzen een zelfde lot als de hiervoor genoemde buitenlandse beurzen tegemoet gaan, moeten de organisatoren zorgdragen voor een onderscheidend concept en heldere visie. Dan kunnen EvenementContact 2013, event 13 en later in het jaar Management Support Live (dat traditioneel ook een grote meeting en event vertegenwoordiging kent) prima naast elkaar bestaan. Maar ik doe hier ook een oproep aan jou om vooral deze mooie platformen te benutten om je te oriënteren, te laten informeren, kennis op te doen, te netwerken en gewoon zaken te doen!

Ik ben benieuwd naar jouw gedachten. Wil je ze delen, laat het me weten via twitter @congreswereld of mail naar redactie@congreswereld.nl

Nico Meyer

Nico Meyer

Als onafhankelijk sparringpartner met bijna 30 jaar ervaring met events (organiseren, accommoderen en faciliteren) help ik je graag om maximale impact met jouw congressen en events te realiseren. Door een strategische aanpak, samen doelstellingen helder te maken, deze door te vertalen naar het ontwerp van je event én de effecten te meten, zodat je de waarde/impact aan kan tonen. Mijn missie: Betere congressen en events mét toegevoegde waarde!

Recente berichten

Van een creatieve puber naar een volwassene met een ROI-mindset

Van een creatieve puber naar een volwassene met een ROI-mindset

Al jaren mag ik deel uitmaken van de jury van de GoudenGiraffe. Eervol en waardevol, want in het proces mogen we een kijkje nemen in de verhalen van de mooiste succesvolle en effectieve evenementen. En via de pitches en award uitreiking kan de hele branche ook...

54 experts delen hun effectieve sessie formats

54 experts delen hun effectieve sessie formats

Deelnemers actief betrekken tijdens events is een zeer belangrijke factor om toegevoegde waarde voor hen te creëren. Simpelweg in een zaaltje achterover zitten en luisteren naar één spreker is vaak niet meer waar ze blij van worden. Eigenlijk willen we allemaal gewoon...

De strijd tegen verspilling van tijd en geld

De strijd tegen verspilling van tijd en geld

(interview op Eventbranche.nl) “Ik heb een hekel aan verspillen”, aldus Nico Meyer van MeetingMatters. “Dat geldt eigenlijk voor alles. Het maakt niet uit of het gaat om geld, tijd of die halve courgette die ik over heb na het bereiden van een recept.” We hebben als...

MeetingMatters ondersteunt NXTMICE*Re-Invent met metingen

MeetingMatters ondersteunt NXTMICE*Re-Invent met metingen

Op 30 juni stond de tweede editie van NXTMICE op de agenda. Postillion Hotels gaf daarmee een vervolg aan de in het eerste coronajaar geboren initiatief om de toekomst van het eventvak in de spotlight te zetten. MeetingMatters was als partner betrokken om gericht data...

De evaluatie geëvalueerd!

De evaluatie geëvalueerd!

Afgelopen maand vond de online Masterclass ‘Evalueren kan je leren’ voor leden van G14 plaats, gegeven door ROI en event impact specialist Nico Meyer van MeetingMatters. Als team G14 evalueren altijd onze evenementen, maar we hebben eigenlijk nooit van de gelegenheid...