De opkomst en ondergang van de meeting vakbeurs?

door sep 5, 2013Inspiratie, Tips & Tools

In de afgelopen jaren hebben we veel nieuwe (beurs-)initiatieven zien opkomen. In Nederland kan je elk voorjaar EvenementContact bezoeken, dat zich met een no-nonsense concept (eenvoudige stands, iedereen gelijk en volledige focus op persoonlijk contact leggen) een plekje verworven heeft naast andere meeting en event beurzen. Toen deze beurs een paar jaar geleden startte geloofden maar weinigen dat er een plek was, maar inmiddels is duidelijk dat de beurs in een behoefte voorziet.
Internationaal is er ook veel ontwikkeling: zo kan je aankomende juli naar het Verenigd Koninkrijk afreizen voor de nieuwe UK Meetings Show (gericht op uitgaand en inkomende meetings in de UK) en In De VS hebben IMEX America en AIBTM inmiddels succesvolle eerste edities achter de rug.

Ter ziele of zieltogend
Helaas kent al dat geweld aan nieuwe shows ook een keerzijde. Niet elke beurs is even succesvol en in de afgelopen jaren hebben we dan ook al enkele shows zien verdwijnen.

Dicht bij huis was het eerst EMIF in België dat stopte en ook de ‘opvolger’ Business & Meeting Solutions kende na de eerste editie in 2012 geen vervolg meer. Ook het initiatief van Joris Bots en Arjen Lemstra, die met Branchecontact zeer succesvolle beurzen (waaronder EvenementContact) weten neer te zetten, stierf in schoonheid. De Belgische meeting markt lijkt toch een hele lastige en culturele verschillen zijn groot, ondanks de fysieke nabijheid.

In de UK heeft Confex de laatste jaren fors aan populariteit ingeboet en ondanks veel inzet om er (weer) een betere show van te maken, vrezen velen dat de nieuwe UK Meetings Show wel eens een te grote concurrent zal blijken. Van 19 t/m 21 maart vindt International Confex weer plaats en we zijn benieuwd of de investering in oa. een zeer uitgebreid seminarprogramma (meer dan 100 sessies) de beurs gaat redden.

Een andere show die al jarenlang een vast plekje in de agenda staat van internationale planners uit de VS en daarmee ook de internationale meeting sector aanbieders, is The Motivation Show in Chicago. Ooit gestart als de Meeting & Incentive Travel Show (vooral gericht op incentives en motivational meetings en events) was dit de grootste vakbeurs in het segment. Eerder werd de 2013 show geannuleerd en vervangen door twee shows in 2014. Maar het Amerikaanse vakblad Incentive wist vorige week te melden dat ook deze shows definitief niet doorgaan. Hiermee lijkt een definitief einde aan deze beurs gekomen te zijn en is de weg vrij voor IMEX America en AIBTM om het gat op te vullen.

Trots op Nederlandse events
Ons land mag internationaal dan hoge ogen gooien als het op meetings en congressen aankomt, maar zelfs dan lijken drie beurzen met een sterke focus op events, meetings en congressen in eerste instantie wat veel. Om te voorkomen dat ‘onze’ (net als bij het voetbal komt het ‘wij-gevoel’ naar boven wanneer we trots zijn op wat er georganiseerd wordt) beurzen een zelfde lot als de hiervoor genoemde buitenlandse beurzen tegemoet gaan, moeten de organisatoren zorgdragen voor een onderscheidend concept en heldere visie. Dan kunnen EvenementContact 2013, event 13 en later in het jaar Management Support Live (dat traditioneel ook een grote meeting en event vertegenwoordiging kent) prima naast elkaar bestaan. Maar ik doe hier ook een oproep aan jou om vooral deze mooie platformen te benutten om je te oriënteren, te laten informeren, kennis op te doen, te netwerken en gewoon zaken te doen!

Ik ben benieuwd naar jouw gedachten. Wil je ze delen, laat het me weten via twitter @congreswereld of mail naar redactie@congreswereld.nl

Nico Meyer

Nico Meyer

Als onafhankelijk sparringpartner met bijna 30 jaar ervaring met events (organiseren, accommoderen en faciliteren) help ik je graag om maximale impact met jouw congressen en events te realiseren. Door een strategische aanpak, samen doelstellingen helder te maken, deze door te vertalen naar het ontwerp van je event én de effecten te meten, zodat je de waarde/impact aan kan tonen. Mijn missie: Betere congressen en events mét toegevoegde waarde!

Recente berichten

ROI, ROO, ROE…ROWhatever vragen ze nu eigenlijk?

ROI, ROO, ROE…ROWhatever vragen ze nu eigenlijk?

Als event planner heb je de vraag vast al eens in een of andere vorm gesteld gekregen: “Wat is de Return on Investment (ROI) van ons event?” Misschien heeft men het niet over ROI, maar over ROO of ROE of heeft men nog een andere benaming voor het ‘resultaat’ van het...

4 succesfactoren voor een effectief congres

4 succesfactoren voor een effectief congres

Waren alle congressen en events die je ooit georganiseerd of gefaciliteerd hebt geslaagd? Neem eens de meest succesvolle in gedachten en het kan bijna niet anders dan dat ze aan 4 kritische factoren voor succes voldeden. Welke analyse we ook maakten in de meer dan 20...

Survivaltips voor de eindejaars-/nieuwjaarsborrel

Survivaltips voor de eindejaars-/nieuwjaarsborrel

Ben jij een Yippie, Yuk of Yukyuk-type? December en januari, het einde van het oude jaar en de start van een nieuw jaar. Dat gepaard gaat met de gebruikelijke eindejaars- en nieuwjaarsborrels. Niet alleen van de organisatie waar je werkzaam bent, maar ook vele...

Een event staat of valt met heldere doelen!

Een event staat of valt met heldere doelen!

Als iemand jou vraagt alle bijeenkomsten op te noemen waar je in het afgelopen half jaar aan deelgenomen hebt. Welke zijn je heel goed bijgebleven? Waardoor kwam dat? En waarom moet je voor andere echt je agenda erbij pakken om te herinneren dat je er geweest bent?...