De opmars van de ‘vierkante blokjes’

door dec 5, 2012Inspiratie, Tips & Tools

Steeds vaker word ik verrast door de QR-code (Quick Response code). Je kent ze wel, die ‘nieuwe’ barcode in de vorm van de vierkante blokjes. Je ziet ze op steeds meer plekken (in tijdschriften, op winkelruiten en reclamebillboards) en sinds kort heb ik de waarde ervan ontdekt. De ‘lezer’ van de codes bleek een eenvoudige app op de smartphone en sinds die tijd zijn de mysterieuze blokjes geen mysterie meer.
Er worden overigens vele mogelijkheden aan toegedicht, ook voor congressen en events. Door de code te scannen met je smartphone, kom je eenvoudig bij allerhande informatie. Maar de uitdaging van de praktische toepasbaarheid lijkt toch enorm groot, want ik zie de nieuwe barcode nog maar sporadisch bij congressen opduiken.

Heineken zet qr-code effectief in op events
Van de week circuleerde een youtube filmpje van Heineken, dat liet zien hoe je op een even grappige als succesvolle manier met behulp van qr-codes deelnemers aan een groot muziekfestival (het Open’er Festival in Polen) met elkaar in contact te brengen. Heineken laat zien dat ze snappen hoe de qr code (door hen u-code gedoopt) in te zetten als ‘bindmiddel’ tussen hun merk en het publiek. Mensen komen naar een dergelijk festival voor de muziek, maar ook om nieuwe mensen te ontmoeten.
Op het festivalterrein was een speciale dome neergezet, waar bezoekers hun eigen code konden aanmaken, met hun persoonlijke boodschap die zichtbaar werd wanneer de code gescand werd. De stickers met de code werden vervolgens op de kleding gedragen en de rest ging vanzelf. Een mooiere aanleiding om in contact te komen kan je je bijna niet indenken.

.

Werkt zoiets dan ook voor congressen?

De Heineken actie triggerde me om eens te kijken hoe het nu eigenlijk gesteld is met qr-codes bij congressen. Zijn er vergelijkbare (en succesvolle) toepassingen op congressen. De kracht van de Heineken actie zit daarbij volgens mij in de eenvoud én de speelse manier, die contacten leggen laagdrempelig maakt.
Een zoektocht via Google leverde vele congressen ‘met een qr-code’ op, alleen bleef het meestal bij de in de code versleutelde link naar de congres-website of een enkele keer een ‘vroegboekkorting’.
Verder wordt er veel melding gemaakt van ‘informatieve’ toepassingen, zoals de exposant, die via de code op zijn stand bezoekers direct naar zijn website, online brochure of actie-aanbieding kan dirigeren. Bij de registratie wordt overigens al veelvuldig gebruik gemaakt van de qr-code, om registraties onsite snel te kunnen verwerken. Ook op de badge zie de je vierkante blokjes steeds vaker. Deze maakt het eenvoudig deelnemers te registreren voor sessies en/of digitale visitekaartjes uit te wisselen tijdens het netwerken.
Maar als de fun-factor er ook aan toegevoegd kan worden, zal het effect zeker groter zijn. Een paar gesignaleerde voorbeelden, aangevuld met mijn congresinterpretatie van vergelijkbare toepassingen in andere vakgebieden:

  • Congresmarketing voor alle leeftijden – Om het congres te promoten is de qr-code ook prima geschikt (verwijzen naar websites, programma, video etc). En dat de qr-code daarbij ‘van alle leeftijden’ is, bewijst het 50-plus congres van afgelopen november wel. Scan de qr-code op de homepage van hun website maar eens…….
  • Pratend programmaboekje – Ik zie deelnemers al de barcode bij een spreker in het programmaboekje scannen, om dan op hun smartphone een video te zien te krijgen, waarin diezelfde spreker kort uitlegt wat je van hem of haar mag verwachten in de sessie. Of een welkomstwoord van de congresvoorzitter. Toch een stuk leuker dan de tekst op papier.
  • Actuele programma informatie – Het congres ‘CMS in de overheid’ op 7 februari 2012 zette de qr-code in om deelnemers eenvoudig te dirigeren naar de actuele programma informatie en de tweets over het congres.
  • Poster presentatie demonstratie – De postersessies bij wetenschappelijke congressen krijgen een nieuwe dimensie als gedrukte poster via de qr-code ineens een persoonlijke video boodschap of -uitleg van de presentator van de poster erbij krijgt, of bijvoorbeeld een filmpje gestart wordt om een toepassing in de praktijk te kunnen demonstreren.
  • Handout a la minute – De laatste slide van een spreker kan een groot geprojecteerde qr-code zijn. Door het scannen haal je direct de handout van de zojuist gegeven sessie binnen.
  • De groene code – Gericht toepassen van qr-codes kan ongetwijfeld veel papier besparen en daarmee vergroen je je congres ook weer een beetje.
  • QR-vraag – Meer in lijn met de toepassing zoals die van Heineken, kan je deelnemers voorzien van een code, die informatie bevat over welke sessies de betreffende deelnemer volgt, of misschien wel de vraag waarop hij of zij een antwoord zoekt tijdens dit congres. Zo creëer je de ijsbreker om met elkaar in contact te komen.

Als je er even over nadenkt komen de inspiratie en ideeën vanzelf. Volgens mij zijn er kansen zijn er genoeg en kan creativiteit tot interessante mogelijkheden leiden. Met de hoeveelheid smartphones zit het inmiddels ook wel goed (Emerce publiceerde een onderzoek uit augustus 2011 waarbij al 42% van de Nederlanders een smartphone bezit).

QRcode als mode statement?

Of we op congressen – net als bij het muziekfestival – even opzichtig met een grote barcodesticker op de rug gaan rondlopen betwijfel ik, maar een subtiele barcode op badge of kleding met meer info, waarom niet? En welke sponsor is er nou niet geïnteresseerd in een leuke actie die veel gespreksstof op doet waaien.

Moeten we alleen nog even zorgen dat het met de (gratis) Wifi en voldoende bandbreedte ook goed komt……

Hoe denk jij over toepassing van qr-codes op congressen? Heb jij nog originele ideeën? Laat het me weten via twitter @congreswereld of mail naar redactie@congreswereld.nl en we voegen ze hier toe.

PS. Overweeg je zelf Qr-codes in te gaan zetten, lees dan zeker deze 10-tips voor de inzet van een qr-code op FrankWatching.

Nico Meyer

Nico Meyer

Als onafhankelijk sparringpartner met bijna 30 jaar ervaring met events (organiseren, accommoderen en faciliteren) help ik je graag om maximale impact met jouw congressen en events te realiseren. Door een strategische aanpak, samen doelstellingen helder te maken, deze door te vertalen naar het ontwerp van je event én de effecten te meten, zodat je de waarde/impact aan kan tonen. Mijn missie: Betere congressen en events mét toegevoegde waarde!

Recente berichten

De strijd tegen verspilling van tijd en geld

De strijd tegen verspilling van tijd en geld

(interview op Eventbranche.nl) “Ik heb een hekel aan verspillen”, aldus Nico Meyer van MeetingMatters. “Dat geldt eigenlijk voor alles. Het maakt niet uit of het gaat om geld, tijd of die halve courgette die ik over heb na het bereiden van een recept.” We hebben als...

MeetingMatters ondersteunt NXTMICE*Re-Invent met metingen

MeetingMatters ondersteunt NXTMICE*Re-Invent met metingen

Op 30 juni stond de tweede editie van NXTMICE op de agenda. Postillion Hotels gaf daarmee een vervolg aan de in het eerste coronajaar geboren initiatief om de toekomst van het eventvak in de spotlight te zetten. MeetingMatters was als partner betrokken om gericht data...

De evaluatie geëvalueerd!

De evaluatie geëvalueerd!

Afgelopen maand vond de online Masterclass ‘Evalueren kan je leren’ voor leden van G14 plaats, gegeven door ROI en event impact specialist Nico Meyer van MeetingMatters. Als team G14 evalueren altijd onze evenementen, maar we hebben eigenlijk nooit van de gelegenheid...

ROI, ROO, ROE…ROWhatever vragen ze nu eigenlijk?

ROI, ROO, ROE…ROWhatever vragen ze nu eigenlijk?

Als event planner heb je de vraag vast al eens in een of andere vorm gesteld gekregen: “Wat is de Return on Investment (ROI) van ons event?” Misschien heeft men het niet over ROI, maar over ROO of ROE of heeft men nog een andere benaming voor het ‘resultaat’ van het...

4 succesfactoren voor een effectief congres

4 succesfactoren voor een effectief congres

Waren alle congressen en events die je ooit georganiseerd of gefaciliteerd hebt geslaagd? Neem eens de meest succesvolle in gedachten en het kan bijna niet anders dan dat ze aan 4 kritische factoren voor succes voldeden. Welke analyse we ook maakten in de meer dan 20...