Een event staat of valt met heldere doelen!

door sep 27, 2018Inspiratie, ROI en Effectiviteit

Als iemand jou vraagt alle bijeenkomsten op te noemen waar je in het afgelopen half jaar aan deelgenomen hebt. Welke zijn je heel goed bijgebleven? Waardoor kwam dat? En waarom moet je voor andere echt je agenda erbij pakken om te herinneren dat je er geweest bent?

Grote kans dat de events die nog top-of-mind zijn jou op een of andere manier ‘geraakt’ hebben. Omdat je er iets geleerd hebt dat je in je dagelijkse werk goed kan gebruiken, omdat je er waardevolle ontmoetingen gehad hebt, of omdat de ervaring die je gehad hebt zo waardevol en inspirerend was.

Het event heeft waarde voor jou opgeleverd, die je bewust (of soms zelfs onbewust) zocht. Je gedrag is erdoor veranderd, want je bent het geleerde aan het toepassen, je hebt daadwerkelijk contact opgenomen met iemand of je vertelt anderen positief over het merk dat je die mooie experience geboden heeft.

En dat is nu precies waar een event toe moeten leiden…mensen die in beweging komen! Wil je dat kunnen realiseren, dan is er één voorwaarde die voor alle anderen gaat: Heldere doelstellingen.

Een paar vragen die je voor de start van elk event-traject in elk geval zou moeten stellen aan je (interne) opdrachtgever:

  • Waarom ga je dit evenement organiseren?
  • Wat moet het opleveren?
  • En waar blijkt straks uit dat dat gelukt is?

Als dit een helder verhaal oplevert, kun je die vragen ook loslaten op alle andere stakeholders die bij het event betrokken zijn. Denk maar eens aan…

  • De deelnemer – Waarom ga je aan dit evenement deelnemen? Wat moet het opleveren? En waar blijkt straks uit dat dat gelukt is?
  • De sponsor – Waarom ga je dit evenement sponsoren?…

Als het niet op elkaar aansluit, moet je weer terug naar de tekentafel, en je afvragen of dit event (of een event in het algemeen)het juiste middel is om de doelen van alle stakeholders samen te kunnen brengen en te realiseren.

Veel events die we in Nederland organiseren worden heel goed bedacht én uitgevoerd. Mooie voorbeelden zie je o.a. terug bij de Gouden Giraffe waar het neusje van de zalm boven komt drijven. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer uitstekende events, die misschien iets meer onder de radar blijven.

De geschiedenis leert weliswaar dat er ook zonder heldere doelen fantastische én succesvolle evenementen georganiseerd zijn. Soms als toevalligheid, soms omdat mensen gewoon een goed onderbuikgevoel hadden, soms door ervaring of omdat er ongepland iets moois ontstond.

Maar waarom zou jij jouw events aan het toeval overlaten?

Deze blog werd origineel geschreven voor de MPI Nederland Academy

Nico Meyer

Nico Meyer

Als onafhankelijk sparringpartner met bijna 30 jaar ervaring met events (organiseren, accommoderen en faciliteren) help ik je graag om maximale impact met jouw congressen en events te realiseren. Door een strategische aanpak, samen doelstellingen helder te maken, deze door te vertalen naar het ontwerp van je event én de effecten te meten, zodat je de waarde/impact aan kan tonen. Mijn missie: Betere congressen en events mét toegevoegde waarde!

Recente berichten

De strijd tegen verspilling van tijd en geld

De strijd tegen verspilling van tijd en geld

(interview op Eventbranche.nl) “Ik heb een hekel aan verspillen”, aldus Nico Meyer van MeetingMatters. “Dat geldt eigenlijk voor alles. Het maakt niet uit of het gaat om geld, tijd of die halve courgette die ik over heb na het bereiden van een recept.” We hebben als...

MeetingMatters ondersteunt NXTMICE*Re-Invent met metingen

MeetingMatters ondersteunt NXTMICE*Re-Invent met metingen

Op 30 juni stond de tweede editie van NXTMICE op de agenda. Postillion Hotels gaf daarmee een vervolg aan de in het eerste coronajaar geboren initiatief om de toekomst van het eventvak in de spotlight te zetten. MeetingMatters was als partner betrokken om gericht data...

De evaluatie geëvalueerd!

De evaluatie geëvalueerd!

Afgelopen maand vond de online Masterclass ‘Evalueren kan je leren’ voor leden van G14 plaats, gegeven door ROI en event impact specialist Nico Meyer van MeetingMatters. Als team G14 evalueren altijd onze evenementen, maar we hebben eigenlijk nooit van de gelegenheid...

ROI, ROO, ROE…ROWhatever vragen ze nu eigenlijk?

ROI, ROO, ROE…ROWhatever vragen ze nu eigenlijk?

Als event planner heb je de vraag vast al eens in een of andere vorm gesteld gekregen: “Wat is de Return on Investment (ROI) van ons event?” Misschien heeft men het niet over ROI, maar over ROO of ROE of heeft men nog een andere benaming voor het ‘resultaat’ van het...

4 succesfactoren voor een effectief congres

4 succesfactoren voor een effectief congres

Waren alle congressen en events die je ooit georganiseerd of gefaciliteerd hebt geslaagd? Neem eens de meest succesvolle in gedachten en het kan bijna niet anders dan dat ze aan 4 kritische factoren voor succes voldeden. Welke analyse we ook maakten in de meer dan 20...