Survivaltips voor de eindejaars-/nieuwjaarsborrel

door dec 19, 2018Inspiratie, Tips & Tools

Ben jij een Yippie, Yuk of Yukyuk-type?

December en januari, het einde van het oude jaar en de start van een nieuw jaar. Dat gepaard gaat met de gebruikelijke eindejaars- en nieuwjaarsborrels. Niet alleen van de organisatie waar je werkzaam bent, maar ook vele verenigingen houden ze. Een mooi fenomeen, want we hebben de kans om in één keer met veel collega’s, vrienden, vakgenoten terug te blikken op het afgelopen jaar en hen persoonlijk een goed jaar toe te wensen.

Maar… wist je dat gemiddeld 1 op de 4 werknemers NIET uitkijkt naar deze bijeenkomst?

Uitzendorganisatie Tempo Team liet eens onderzoek doen waarom medewerkers smoezen verzinnen om onder de borrel uit te komen. Wat blijkt? Naast ‘tijdverspilling’ en ‘verplicht nummer’ vindt maar liefst 56% ‘kussen met collega’s’ vervelend of ongemakkelijk.

Nu is de borrel van een vereniging natuurlijk iets anders (deelnemers kiezen er zelf voor om daar naar toe te gaan), maar toch… Het is goed om ons bewust te zijn dat niet iedereen met hetzelfde enthousiasme die drie pakkerds op de wangen in ontvangst neemt. En de actuele inclusiviteitsfocus vraagt terecht aandacht om iedereen zich thuis te laten voelen op dit soort events. Houd er dus uit jezelf rekening mee dat niet iedereen hetzelfde is!

Een vroegere collega van mij was niet zo van het zoenen en ging elke begroeting steevast in met ‘gestrekte arm’. Daarmee was gelijk duidelijk hoe zij het prettig vond. Deze collega kwam – gelukkig – goed voor zichzelf op, maar hoeveel mensen durven dat te doen? Onder druk van de collega’s en het ‘gebruikelijke of gewenste gedrag’ onderwerpen mensen zich aan al die zoenen. Het liefst zouden ze zich in zo’n situatie onzichtbaar maken.

Voorkom gênante situaties en zorg ervoor dat jouw aankomende borrel voor iedereen een aangename en effectieve bezigheid is. Onderstaande globale typeringen van nieuwjaarsborrelaars helpen je hier hopelijk bij (en ja…de werkelijkheid is uiteraard veel genuanceerder).

Yippie, de nieuwjaarsborrel

Je kent ze wel, die types die lijken te leven voor dit soort events. Ze dartelen van de een naar de ander, zijn super vriendelijk en hartelijk. En ze krijgen van elke zoen die ze geven of ontvangen nog meer energie voor de volgende begroeting. Ze vinden het heerlijk om onder de mensen te zijn en er dan ook zoveel mogelijk te spreken.

Yuk, de nieuwjaarsborrel

Veel rustiger type, zoekt liever een paar mensen op waarbij ze zich comfortabel voelen, om met hen in gesprek te gaan. Kunnen echt genieten van een goed gesprek met goede bekenden. Maar ook onbekenden worden hartelijk opgenomen als ze zich bij het groepje voegen.

Yukyuk, de nieuwjaarsborrel

Waarschijnlijk het minst opvallende type op de bijeenkomst, als ze er al zijn. Eigenlijk een nog rustigere variant van het vorige type. Maar dan één die zich vaak niet echt op het gemak voelt in dit soort settingen. Zeker niet wanneer de ruimte grotendeels gevuld wordt door Yippie-types. Doet vaak ook zijn best om (te veel) ontmoetingen en overenthousiaste wensen/begroetingen te vermijden.

Tips om de borrel voor iedereen plezierig te maken

  • Voor alle Yuk’s en Yukyuk’s: Probeer signalen te geven wat je prettig vind. Hoe duidelijker je bent, hoe meer kans op succes. Zie je Yippie op hoge snelheid aankomen, met de armen al gespreid voor de omhelzing? Gebruik dan de ‘uitgestrekte arm’ techniek om duidelijk te maken dat jij kiest voor de ‘hand shake’. Het zal niet altijd lukken, maar focus je op de keren dat de begroeting op jouw wijze wel lukt.
  • Een oprecht advies aan alle Yippie’s: 1 versnelling lager a.u.b.! Hopelijk helpt dit om iets bewuster de ander tegemoet te treden (niet iedereen is zoals jij) en signalen (tijdig) op te vangen. Zodat je je wijze van begroeten/beste wensen geven iets meer af kunt stemmen op de ander. Oh ja, die ‘uitgestrekte hand’ is niet bedoeld om het je makkelijker te maken de ander naar je toe te trekken voor de 3 zoenen.
  • Voor iedereen: Realiseer je dat iedereen gewoon zijn/haar best doet om jou een fijnen Kerst of Nieuwjaar te wensen. Ook al past de methode die de ander kiest niet bij jou, het komt uit een goed hart.
  • En tot slot eentje voor organisatoren om over na te denken: Help mee om al je deelnemers een prettige nieuwjaarsborrel te bieden, door op een speelse manier duidelijk te maken wat iedereen wenselijk vindt. Hoe dan? Waarom niet iedereen bij de registratie al vragen wat hun begroetingsvoorkeur is (handen schudden, omhelzing, 3 zoenen ok, o.i.d.). Vermeld deze voorkeur via een icoontje of emoji op de badge. Of creëer meerdere zones in de ruimte en geef duidelijk aan welke begroetingsvorm in elke zone geldt. Het hoeft niemand te belemmeren in het rondlopen, maar geeft de Yukyuk’s wel de mogelijkheid van de borrel te genieten door zich in de voor hen meest comfortabele zone op te houden. Gezien de uitkomsten van het onderzoekje zal het daar zeker niet leeg zijn en de Yippie’s fladderen toch wel door de hele ruimte.

Ik wens je effectieve eindejaars- en nieuwjaarsbijeenkomsten – voor iedereen!

Nico Meyer

Nico Meyer

Als onafhankelijk sparringpartner met bijna 30 jaar ervaring met events (organiseren, accommoderen en faciliteren) help ik je graag om maximale impact met jouw congressen en events te realiseren. Door een strategische aanpak, samen doelstellingen helder te maken, deze door te vertalen naar het ontwerp van je event én de effecten te meten, zodat je de waarde/impact aan kan tonen. Mijn missie: Betere congressen en events mét toegevoegde waarde!

Recente berichten

ROI, ROO, ROE…ROWhatever vragen ze nu eigenlijk?

ROI, ROO, ROE…ROWhatever vragen ze nu eigenlijk?

Als event planner heb je de vraag vast al eens in een of andere vorm gesteld gekregen: “Wat is de Return on Investment (ROI) van ons event?” Misschien heeft men het niet over ROI, maar over ROO of ROE of heeft men nog een andere benaming voor het ‘resultaat’ van het...

4 succesfactoren voor een effectief congres

4 succesfactoren voor een effectief congres

Waren alle congressen en events die je ooit georganiseerd of gefaciliteerd hebt geslaagd? Neem eens de meest succesvolle in gedachten en het kan bijna niet anders dan dat ze aan 4 kritische factoren voor succes voldeden. Welke analyse we ook maakten in de meer dan 20...

Een event staat of valt met heldere doelen!

Een event staat of valt met heldere doelen!

Als iemand jou vraagt alle bijeenkomsten op te noemen waar je in het afgelopen half jaar aan deelgenomen hebt. Welke zijn je heel goed bijgebleven? Waardoor kwam dat? En waarom moet je voor andere echt je agenda erbij pakken om te herinneren dat je er geweest bent?...

Trainingslocatie of Congreslocatie?

Trainingslocatie of Congreslocatie?

Wat is je nog bijgebleven van de trainingen waar je ooit aan deelgenomen hebt? Waarschijnlijk heb je van de inhoud slechts een klein deel onthouden, terwijl je nog precies alle details over de locatie weet te herinneren. En op feestjes worden niet de verhalen over wat...