2013 zal de boeken ingaan als het jaar waarin de eerste structurele positieve geluiden te horen waren voor de meeting sector. Onder andere de MPI Business Barometer gaf bij elke volgende editie weer een iets positiever beeld te zien, en alle onderzoeken die gedurende het jaar verschenen bevatten diverse lichtpuntjes. Natuurlijk is het allemaal nog zeer broos en is het zeker niet over de hele linie optimisme dat overheerst. Helaas zien we ook nog steeds partijen omvallen, voor wie de nieuwe realiteit niet meer haalbaar was.
Wat gaat 2014 ons brengen?
Eén ding is zeker, de geldkraan zal niet meer spontaan opengaan. Organisatoren moeten het maximale halen uit de beperkte budgetten die ze hebben. Creativiteit en slimmigheid zullen moeten compenseren waar financiële middelen niet toereikend zijn. Welke kant gaat het op met de technologie en social media? Wat zijn de trends op het gebied van hospitality, food, content marketing en sales & marketing?
Inmiddels zijn er diverse partijen die zich voor de meeting sector specifiek, of meer algemeen voor het zakendoen, aan voorspellingen voor 2014 gewaagd hebben. Een rondje langs websites, blogs en social media leverde een rijke ‘oogst’ aan mooie trendoverzichten en -artikelen.
Meeting Trends
- rends in associatie congressen
- MPI Business Barometer: Betere tijden in het vooruitzicht in 2014
- 54% Europese organisatoren voorspelt stijging meeting business in 2014 (IBTM Global Research)
- Lichte daling meeting bestedingen in Europa in 2014 (American Express Global Meetings Forecast)
- Hotel Negotiations 2014 (2/3 verwacht stijging) (AirPlus)
- Meeting Industry Predictions 2014 – Content, Tech, “Glocal” CSR, Diversity and The Happiness Factor (IMEX)
- 2014 Travel Price Forecast: M&E Supplement (CWT)
- Future Trends Impacting the Exhibitions and Events Industry (IAEE)
Meeting Technologie
- 14 Meeting technologie trends voor 2014 (Corbin Ball)
- 10 Event Trends for 2014 (Eventmanager blog) (Julius Solaris is de man achter het zeer populaire Event Manager Blog. Elk jaar stelt hij een top-10 van innovatieve event trends samen. Zijn bevindingen worden onderbouwd via gesprekken met event professionals).
De glazen bol
De trends voor 2014 zijn met goed inzicht in de huidige ontwikkelingen nog met enige zekerheid te voorspellen. Ga je verder dan een jaar kijken, wordt het toch al wel lastig om concrete voorspellingen te doen. Toch verschenen er recente twee onderzoeken die een stuk verder kijken:
- De toekomst van evenementen en bijeenkomsten in 2050
- Het zakelijke reizen in 2060
Hospitality
- Top 10 Hospitality Trends for 2014 (4Hoteliers)
Algemeen
- Trendrede 2014 (De TrendRede is een initiatief van Nederlandse toekomstdenkers en kadert en clustert de actualiteit in drie grote overkoepelende thema’s en toont Nederland daarmee een uitgelicht pad richting de toekomst).
Social Media / Digital
- Mobiele trends 2014: dag smartphone, hallo smart device (Frankwatching)
- 5 social media trends voor 2014 (Marketingfacts)
- 14 Social media trends voor 2014 (TTM)
- Always On means Always Social (eMarketer)
- De vijf belangrijkste digitale marketing trends voor 2014 (Managersonline)
Content Marketing
- The future of content, upcoming trends in 2014 (Moz)
- Content Marketing Trends for 2014 (High Impact Prospecting)
- Content marketing in 2014 (Hubspot)
Sales en Marketing
- Top 10 Trends in Sales and Business Development for 2014 (Business2community)
Food & Beverage
- Food Trends 2014 (Glow Magazine)
- Lokale producten top-trend. Top 10 Food Trends for 2014 (National Restaurant Association)