8 redenen waarom 24 miljoen investering in NSS2014 zich makkelijk terugverdient

by Mar 26, 2014ROI & Effectiveness

”We’re sorry, but at present our blogs are only available in Dutch.”

De Return On Investment van de Nuclear Security Summit voor Nederland Congresland

Wat een mega-event heeft Nederland binnen haar grenzen gehad de afgelopen dagen met de Nuclear Security Summit 2014! Misschien beseffen we het nog niet helemaal maar de afgelopen NSS-top was een van de grootste politieke evenementen in de wereld, en ons kleine landje heeft dat maar mooi even mogen hosten!

NSS_Badge_NMHet was een bijzondere ervaring om op de NSS rond te mogen lopen, de sfeer van dit uitzonderlijke congres te kunnen ervaren en de bedrijvigheid in het persdomein te kunnen observeren. Een van de hoogtepunten is toch wel wanneer Obama op zo’n 4 meter van je vandaan voorbij rijdt in zijn limo (The Beast genaamd), vergezeld van een bijna oorverdovend geklik van de tientallen fotocamera’s om je heen. Het was een van die momenten waar het de hele verzamelde pers om was te doen.

Waar ik me wel behoorlijk aan kan storen, is dat zo makkelijk geroepen wordt dat de kosten van 24 miljoen zo’n belachelijk bedrag is. Natuurlijk is het heel veel geld, maar zolang je de bedragen niet in relatie tot de opbrengsten zet, is het ongefundeerd klagen. Kortom, geen kosten, maar investering.
Om te voorkomen dat ik ga klagen over de klagers, voeg ik graag – vanuit mijn passie voor effectieve congressen en meetings – de daad bij het woord. Ik heb de investeringen tegen de ROI-lat gelegd en een snelle inschatting gemaakt van wat de NSS ons zoal op kan leveren.

Inhoudelijke toegevoegde waarde
De gedetailleerde waardebepaling van de top op inhoudelijk vlak (de strijd tegen nucleair terrorisme en het terugdringen van nucleair materiaal in de wereld) laat ik graag aan de experts over, al lijkt mij de 15 landen die op dag 1 bevestigd hebben te willen switchen van hoogverrijkt naar het minder risicovolle laag-verrijkte uranium al een hele winst. Voeg daarbij de slotverklaring en de twee dozijn landen die uitkomsten in hun wetgeving willen gaan opnemen, en je mag gerust stellen dat er behoorlijk wat bereikt is.

Wat krijgen we terug voor die 24 miljoen, bezien vanuit promotie, zakelijk en congres perspectief?
Ik focus graag op wat de NSS-top in algemene zin voor de congres- en toeristische sector betekent. Een aantal observaties (en de bedragen zijn volledig voor mijn rekening, gebaseerd op eigen inschatting):

  • Investeren in Nederlandse congresbedrijven – minimaal € 18 miljoen

Het grootste deel van de investeringen vloeien linea recta terug naar Nederlandse congres gerelateerde bedrijven, die producten en diensten geleverd hebben voor de top. Dan hebben we het o.a. over het World Forum, de 55 hotels waar delegaties overnachtten (met een VIP-rol voor Kurhaus, Grand Hotel Huis ter Duin, Hotels van Oranje en het Okura Hotel), Van der Linde catering en De Librije, Jacot audiovisueel dat de discussie- en communicatiesystemen verzorgde, Bourgonje (licht/geluid/AV), Fraai Projecten en Wolterinck Event Decoration die voor de aankleding van het World Forum verantwoordelijk waren.
De lijst gaat natuurlijk veel verder, want er waren ook veel minder zichtbare toeleveranciers die zorgden voor de tenten (De Boer), watervoorzieningen (MTD), luchtbeheersing en stroomvoorzieningen (Agrekko) etc. Achter al die direct betrokken bedrijven zit natuurlijk nog een hele keten van toeleveranciers.
De waarde is overigens tweeledig, want niet alleen wordt het geld direct in Nederland besteed, ook al die Nederlandse bedrijven kunnen zich in de kijker zetten voor (internationale) congres business.
En vooruit, als al die bedrijven het uiteindelijk goed doen, vloeit er weer een deel terug naar de staatskas via diverse belastingen.NSS Plenary Room (foto: NSS)NSS Plenary Room (foto: NSS)

  • Directe bestedingen deelnemersca. € 6,6 miljoen

Dan zijn er de bestedingen van de deelnemers, delegaties en pers. Zij verblijven enkele dagen in Nederland en geven daar geld uit aan allerlei zaken, van hotels en F&B tot transport, souvenirs en entertainment. In een tv-reportage zag ik dat in Noordwijk de kazen de winkels uitvlogen, om te belanden in de bagage van de Chinese delegatie.
Uit cijfers van het Structureel Onderzoek Inkomend Toerisme (NBTC) besteedt een congresdeelnemer gemiddeld € 945 per verblijf. Dat zou dus voor de NSS direct al zo’n 6,6 miljoen inkomsten betekenen (5000 delegatieleden en 2000 medewerkers). En dan hebben we de pers nog niet eens meegerekend….

  • Onbetaalbare Congres PR-waardeminimaal € 3 miljoen (10 jaar lang ca. €300.000)

Ik sprak Eric Bakermans, Manager Meetings & Conventions van het NBTC en hij gaf aan dat de Pers- en PR-waarde van dit congres voor de Nederlandse congressector ‘onbetaalbaar’ is en dat we er zeker de komende 10 jaar nog profijt van gaan hebben in de werving van internationale congressen voor Nederland. Zowel in advertentiecampagnes, mailingacties als beursparticipaties. Bakermans: “Er is ongetwijfeld nog meer toegevoegde waarde, want er zijn zoveel bilaterale meetings tussen Nederland en andere deelnemers geweest. Het is lastig direct vast te stellen, maar het zou me verbazen als daar niet op verschillende vlakken ook nog vervolgcongressen en meetings voor Nederland uit komen rollen.” Overigens is Bakermans heilig overtuigd van een minder bekende waarde van congressen, namelijk de kracht van (sociale) netwerken en het via congressen etaleren van de Nederlandse kenniseconomie.

  • Extra events en besparingen enkele tonnen tot miljoenen

Het viel me op hoeveel ontmoetingen allemaal in de periferie van de NSS georganiseerd worden. Door het minimaliseren van reis-, verblijf- en beveiligingskosten voor aparte reizen wordt veel geld bespaard. Aan de andere kant leveren de meetings tegelijkertijd ook weer geld voor onze congressector op. Een paar voorbeelden:
– In het kielzog van de Chinese delegatie reisde een handelsmissie mee naar Nederland. Om in Hotels van Oranje het Sino-Dutch Economic Forum te houden (in het nieuws werd al gemeld dat daar voor maar liefst 1,5 miljard aan overeenkomsten getekend is).
– Ook koningin Maxima benutte de dagen volop. Vanuit haar rol als ‘speciale pleitbezorger van de VN’ op het gebied van micro-financieringen, kon efficiënt een meeting met o.a. secretary-general Ban Ki-moon gepland worden.
– Amsterdam kreeg met de Nuclear Industry Summit (nuclear bedrijfsleven) in de Beurs van Berlage en de Nuclear Knowledge Summit (expert/NGO meeting) in het Novotel belangrijke extra congressen. Een bewuste keuze voor Holland, omdat ze dan dicht bij de ‘bron’ zitten.

  • G7 : PR-miljoenen voor de prijs van een paar koppen koffie miljoenen in pr-waarde nu en toeristische bestedingen straks

Door de aanwezigheid van alle wereldleiders in Den Haag was het extra G7-overleg snel georganiseerd in het Catshuis. En dat voor de prijs van een paar koppen koffie, want de hele veiligheidsmachine hoeft niet opnieuw opgestart te worden. Deze ‘winst’ komt natuurlijk niet op het conto van Nederland, dat zelf geen deel uitmaakt van het overleg. Maar ook hier geldt weer de ‘onbetaalbare’ pers- en pr-waarde van een overleg dat mogelijk nog meer aandacht kreeg in de wereld dan de NSS zelf.

  • HSD Internationaal positionerenop termijn miljoenen aan congresopbrengsten

Nog niet heel erg bekend, maar Den Haag huisvest het grootste security cluster van Europa. Sinds begin dit jaar gaat dit door het leven als de Hague Security Delta (HSD). Ruim 400 bedrijven, onderzoeksinstituten en overheid participeren in dit project waarmee Nederland en dan specifiek de regio Den Haag internationaal op de kaart gezet moeten worden als het epicentrum voor alles wat met veiligheid te maken heeft. Dankzij de NSS kon parallel een NSS Innovation Room georganiseerd worden, waarin ruim 20 security innovaties getoond werden aan de toch al aanwezige delegaties en journalisten. Een geweldig platform dat Nederlands’ kennisleiderschap op dit gebied demonstreert en op termijn bedrijvigheid (en werkgelegenheid) moet aantrekken, maar zeker ook veel nieuwe meetings en congressen betekent voor de toekomst!

  • Obama als ambassadeur priceless

Dat is de nieuwe functie die ik hem graag toedicht, want met zijn uitspraken “Your hospitality has been remarkable. Your organization has been flawless” en “My first visit to the Netherlands has been truly ‘gezellig’” is hij natuurlijk een perfecte ambassadeur voor de congrespromotie van Nederland!

En door zijn uitspraak dat hij eindelijk de schilderijen waar hij in zijn jeugd over leerde in het echt gezien heeft, zal hij ook vele Amerikanen inspireren een bezoekje aan het Rijksmuseum en Nederland te brengen. Het Rijksmuseum was al voorpaginanieuws over de hele wereld (Obama hield zijn persconferentie met op de achtergrond de Nachtwacht). Laat het maar aan directeur Wim Pijbes over om de ongekende pr-waarde hiervan te vertalen naar vele duizenden nieuwe museumbezoekers, die weer veel geld zullen spenderen in Nederland.

  • En dan hebben we de foto’s nog

Twee dagen NSS in Den Haag hebben bergen met fotogeniek beeld opgeleverd, waarmee we nog jaren vooruit kunnen in toeristische-, congres- en zakelijke promotie van Nederland. En die promotie moet weer leiden tot…..juist, meer congressen en bezoekers naar Nederland. En met ongeveer een miljoen euro per 1.000 internationale congresdeelnemers moeten er mooie tijden in het verschiet liggen.

Er zijn ongetwijfeld nog meer voorbeelden en terugverdienmogelijkheden voor de congressector te bedenken, maar de bovenstaande demonstreren denk ik al meer dan genoeg de waarde van de NSS-top voor ons vakgebied.
Nog voor het congres voorbij is, is de hele investering eigenlijk al weer terugverdiend en kunnen we gaan starten met het verder verhogen van de ROI.

Top gedaan Nederland!

Nico Meyer

Nico Meyer

Als onafhankelijk sparringpartner met bijna 30 jaar ervaring met events (organiseren, accommoderen en faciliteren) help ik je graag om maximale impact met jouw congressen en events te realiseren. Door een strategische aanpak, samen doelstellingen helder te maken, deze door te vertalen naar het ontwerp van je event én de effecten te meten, zodat je de waarde/impact aan kan tonen. Mijn missie: Betere congressen en events mét toegevoegde waarde!

Recente berichten

ROI, ROO, ROE…ROWhatever vragen ze nu eigenlijk?

ROI, ROO, ROE…ROWhatever vragen ze nu eigenlijk?

Als event planner heb je de vraag vast al eens in een of andere vorm gesteld gekregen: “Wat is de Return on Investment (ROI) van ons event?” Misschien heeft men het niet over ROI, maar over ROO of ROE of heeft men nog een andere benaming voor het ‘resultaat’ van het...

4 succesfactoren voor een effectief congres

4 succesfactoren voor een effectief congres

Waren alle congressen en events die je ooit georganiseerd of gefaciliteerd hebt geslaagd? Neem eens de meest succesvolle in gedachten en het kan bijna niet anders dan dat ze aan 4 kritische factoren voor succes voldeden. Welke analyse we ook maakten in de meer dan 20...

Survivaltips voor de eindejaars-/nieuwjaarsborrel

Survivaltips voor de eindejaars-/nieuwjaarsborrel

Ben jij een Yippie, Yuk of Yukyuk-type? December en januari, het einde van het oude jaar en de start van een nieuw jaar. Dat gepaard gaat met de gebruikelijke eindejaars- en nieuwjaarsborrels. Niet alleen van de organisatie waar je werkzaam bent, maar ook vele...

Een event staat of valt met heldere doelen!

Een event staat of valt met heldere doelen!

Als iemand jou vraagt alle bijeenkomsten op te noemen waar je in het afgelopen half jaar aan deelgenomen hebt. Welke zijn je heel goed bijgebleven? Waardoor kwam dat? En waarom moet je voor andere echt je agenda erbij pakken om te herinneren dat je er geweest bent?...

Categorieën