Sfeerzout en inspiratiepeper

door mei 20, 2018Inspiratie

Ben jij ook op zoek naar dé ingrediënten om jouw deelnemers een sfeervolle en inspirerende bijeenkomstervaring te bieden? Een zoektocht op Google levert bij ‘sfeervol’, ‘inspirerend’ + ‘vergaderen’ en ‘congres’ steevast vele resultaten die refereren aan locaties. Daarnaast nog wat loftuitingen over onlangs gehouden en binnenkort te organiseren ‘inspirerende’ congressen.

Sfeervol

Natuurlijk is de uitstraling van de locatie sterk bepakend, maar een ‘sfeervol congres’ is in mijn optiek veel meer. Daarbij kun je zelf veel doen om de sfeer van je bijeenkomst te beïnvloeden:

  • Een ‘gezellig’ kopje koffie. Vervang het standaard buffet met dito wachtrij eens door gezellige ‘huiskamers’, waar de gasten ook een cappuccino of espresso kunnen nuttigen met lekkernijen (zowel zoet als gezond) erbij. Net zoals in die gezellige koffiebarretjes waar je graag komt.
  • What’s in a name. Zelfs de manier waarop je de namen op de badges vermeldt is van invloed op de onderlinge sfeer. Het gebruik van duidelijke voornamen (dus eerst groot voornaam, daaronder pas achternaam en bedrijf) stimuleren lossere omgangsvormen. Met een meer informele sfeer tot gevolg.
  • Speel met de zintuigen. Bij diverse accommodaties kun je met behulp van (LED-)verlichting met kleuren de sfeer beïnvloeden. Daarnaast kun je met een creatieve catering de geur- en smaakzintuigen op een verrassende manier prikkelen. De geur van vers gebrande koffie of vers gebakken appeltaart doet wonderen.
  • Entertain je gasten. Overweeg de inzet van (animatie-)acteurs om op bijzondere wijze bij te dragen aan de sfeer van je bijeenkomst. Een ontvangst-act kan uitkomst bieden om mensen aan elkaar te koppelen (voor velen is er toch een drempel om zelf op een onbekende af te stappen).

Inspirerend

De kwalificatie ‘inspirerend’ is al even ongrijpbaar (inspiratie voor de één is een boeiend verhaal, en voor een ander weer de onderlinge contacten met vakgenoten). Enkele suggesties om zelf een inspirerende setting te creëren:

  • Een boeiend verhaal vs. pure kennis. Kijk goed of de spreker niet alleen ter zake kundig is, maar ook over goede presentatie skills beschikt.
  • Breng mensen bij elkaar. Laat niet alleen je deelnemers, maar vooral ook sprekers, vip’s, directie etc. met de andere gasten mengen (al dan niet met behulp van matchmaking tools). Je zult versteld staan van de positieve waardering voor jouw bijeenkomst, wanneer men ‘de keynote speaker’ of ‘de grote baas zelf’ persoonlijk ontmoet heeft.
  • Verleng de ervaring. Met behulp van tools als congres-apps, online communities, afspraken-planners en goede sociale media inzet kun je al vanaf lang vóór het congres tot ver nà het event mensen bij elkaar brengen en over onderwerpen laten discussiëren.
  • Personaliseer. Ieder mens wil graag als individu (h)erkend worden. Denk verder dan de ‘persoonlijke’ badge en zorg voor een persoonlijke welkomstboodschap. Dat kan via de App of  op een scherm in de ontvangstruimte. En heb je nog papieren programmabokjes, overweeg eens om die te personaliseren. Een persoonlijk berichtje via WhatsApp of sms maakt ook indruk.
  • Draai de rollen om. Leun ter voorbereiding eens goed achterover en bedenk wat jou zou inspireren als je zou deelnemen aan jouw eigen congres. Goed inleven in die andere rol levert je gegarandeerd interessante inzichten op.
  • Roep de hulptroepen in! Tijdens (netwerk-)bijeenkomsten van vakorganisaties kun je fantastisch ideeën en ervaringen uitwisselen met vakgenoten. Of huur een professionele ‘brainstormer’ in om te helpen de ideeënstroom op gang te brengen.

Bovenstaande is een kleine selectie van ingrediënten ter inspiratie. De exacte receptuur en mix is uiteraard aan jou, ‘sfeerzout- en inspiratiepeper’ naar smaak van jouw doelgroep toe te voegen…

Nico Meyer

Nico Meyer

Als onafhankelijk sparringpartner met bijna 30 jaar ervaring met events (organiseren, accommoderen en faciliteren) help ik je graag om maximale impact met jouw congressen en events te realiseren. Door een strategische aanpak, samen doelstellingen helder te maken, deze door te vertalen naar het ontwerp van je event én de effecten te meten, zodat je de waarde/impact aan kan tonen. Mijn missie: Betere congressen en events mét toegevoegde waarde!

Recente berichten

Van een creatieve puber naar een volwassene met een ROI-mindset

Van een creatieve puber naar een volwassene met een ROI-mindset

Al jaren mag ik deel uitmaken van de jury van de GoudenGiraffe. Eervol en waardevol, want in het proces mogen we een kijkje nemen in de verhalen van de mooiste succesvolle en effectieve evenementen. En via de pitches en award uitreiking kan de hele branche ook...

54 experts delen hun effectieve sessie formats

54 experts delen hun effectieve sessie formats

Deelnemers actief betrekken tijdens events is een zeer belangrijke factor om toegevoegde waarde voor hen te creëren. Simpelweg in een zaaltje achterover zitten en luisteren naar één spreker is vaak niet meer waar ze blij van worden. Eigenlijk willen we allemaal gewoon...

De strijd tegen verspilling van tijd en geld

De strijd tegen verspilling van tijd en geld

(interview op Eventbranche.nl) “Ik heb een hekel aan verspillen”, aldus Nico Meyer van MeetingMatters. “Dat geldt eigenlijk voor alles. Het maakt niet uit of het gaat om geld, tijd of die halve courgette die ik over heb na het bereiden van een recept.” We hebben als...

MeetingMatters ondersteunt NXTMICE*Re-Invent met metingen

MeetingMatters ondersteunt NXTMICE*Re-Invent met metingen

Op 30 juni stond de tweede editie van NXTMICE op de agenda. Postillion Hotels gaf daarmee een vervolg aan de in het eerste coronajaar geboren initiatief om de toekomst van het eventvak in de spotlight te zetten. MeetingMatters was als partner betrokken om gericht data...

De evaluatie geëvalueerd!

De evaluatie geëvalueerd!

Afgelopen maand vond de online Masterclass ‘Evalueren kan je leren’ voor leden van G14 plaats, gegeven door ROI en event impact specialist Nico Meyer van MeetingMatters. Als team G14 evalueren altijd onze evenementen, maar we hebben eigenlijk nooit van de gelegenheid...