Sfeervol en inspirerend congresseren

door apr 14, 2011Inspiratie

Wat was de meest inspirerende locatie waar u ooit een bijeenkomst georganiseerd heeft? En wat maakte deze zo sfeervol en inspirerend?

Waarschijnlijk is het antwoord sterk op uw persoonlijke voorkeuren gebaseerd. Waar ik maar mee wil zeggen dat een inspirerende en sfeervolle accommodatie voor een bijeenkomst boeken niet eenvoudig is. Wat voor u volledig aan de ‘criteria’ voldoet, roept niet automatisch bij iedereen hetzelfde beeld op.

Opvallend is de grote toename van bijzondere, verrassende en ongebruikelijke locaties. Vaak gerund door zeer gepassioneerde ondernemers die er alles aan doen om het u en uw deelnemers naar de zin te maken. Op zoek naar bijzondere vergaderbelevingen kunnen ‘ongemakken’ soms prima voor lief genomen worden, maar ze kunnen ook een echte killer voor het resultaat van uw bijeenkomst zijn.
Laat u niet alleen leiden door de aanblik van de accommodatie zelf, maar houdt ook de gewenste kwaliteit in de gaten.

Voorbeelden van ‘missers’ zijn er genoeg. O-zo-leuke locaties draaien in de praktijk niet zelden uit op een nachtmerrie. Wat dacht u bijvoorbeeld van:

  • Een dikke pilaar die het zicht voor een groot deel van de groep belemmert of een balk die continu het beeld van de beamer doorkruist (omdat de projector nu eenmaal nergens anders geplaatst kan worden)
  • De opgegeven zaalcapaciteit blijkt in die leuke locatie toch alleen maar haalbaar in ‘dubbellaags theater’-opstelling
  • Het mooie historische pand blijkt geen klimaatregeling te hebben, waardoor uw deelnemers de hele dag afgeleid zijn door hun gevecht met koude of hitte
  • Uw gasten staan voor een dichte deur van het buurthuis, omdat de vrijwilliger ziek blijkt te zijn. Geen zaal en geen koffie totdat vervanging alsnog geregeld is

Overigens is het geen automatische garantie dat een ‘gewone’ locatie wel altijd alles goed voor elkaar heeft. Maar wanneer u een buurthuis, kerkje, boerderij/hooischuur, moskee, museum, monument, bunker, vuurtoren, bioscoop, tent of andere bijzondere locatie overweegt, informeer u dan vooraf goed wat u kunt verwachten.

Een paar tips om u hierbij te helpen:

  • Ga op basis van helder geformuleerde doelstellingen op zoek naar een passende locatie (niet elke locatie leent zich voor elk type bijeenkomst)
  • Zal de locatie op uw deelnemers ook net zo inspirerend overkomen?
  • Een site inspectie vooraf is geen overbodige luxe. Locaties die niet specifiek voor congressen of meetings gebouwd zijn, zijn alles behalve standaard. Daarom is het goed te weten wat bijvoorbeeld wel en niet aanwezig is. Ook het luxeniveau kunt u beter met eigen ogen vaststellen, ipv. af te gaan op foto’s of een website.
  • Kleine locaties onderscheiden zich vaak met zeer persoonlijke (en persoonsgebonden) service. Bespreek vooraf in detail wat u verwacht en hoe wensen en mogelijkheden maximaal op elkaar afgestemd kunnen worden. Parkeer uw referentiekader even en laat ruimte aan de locatie. Zij weten als geen ander hoe zij u kunnen helpen het maximale uit uw bijeenkomst te halen.
  • Check goed wat het voorzieningen niveau is. Een hooibaal als stoel is voor een uurtje nog wel te doen, maar is voor een dag training zeker niet geschikt. Welke technische voorzieningen zijn er en voldoen ze ook aan uw standaarden?
  • Vaak is de charme van een bijzondere locatie dat uw gezelschap ook dingen zelf kan doen. Als u weet dat uw gasten bijvoorbeeld verondersteld worden de afwas zelf te doen, kunt u hier in uw programma rekening mee houden.

Overigens zijn er meer dan genoeg verhalen van zeer geslaagde en memorabele bijeenkomsten waar een ‘out-of-the-box’ setting tot inspirerende resultaten geleid heeft. Zo verhaalt een planner over deelnemers die jaren later nog praten over de inspirerende setting en de ongekende gastvrijheid van een meeting in een moskee. Een ander kon dankzij een vergadering tussen de koeien echte doorbraken realiseren met zijn team.

Een heldere doelstelling en goede voorbereiding kan ervoor zorgen dat inspiratie geen transpiratie wordt!

 

Dit artikel werd eerder als column gepubliceerd in de Acco.krant van Acco.nl.

Nico Meyer

Nico Meyer

Als onafhankelijk sparringpartner met bijna 30 jaar ervaring met events (organiseren, accommoderen en faciliteren) help ik je graag om maximale impact met jouw congressen en events te realiseren. Door een strategische aanpak, samen doelstellingen helder te maken, deze door te vertalen naar het ontwerp van je event én de effecten te meten, zodat je de waarde/impact aan kan tonen. Mijn missie: Betere congressen en events mét toegevoegde waarde!

Recente berichten

De strijd tegen verspilling van tijd en geld

De strijd tegen verspilling van tijd en geld

(interview op Eventbranche.nl) “Ik heb een hekel aan verspillen”, aldus Nico Meyer van MeetingMatters. “Dat geldt eigenlijk voor alles. Het maakt niet uit of het gaat om geld, tijd of die halve courgette die ik over heb na het bereiden van een recept.” We hebben als...

MeetingMatters ondersteunt NXTMICE*Re-Invent met metingen

MeetingMatters ondersteunt NXTMICE*Re-Invent met metingen

Op 30 juni stond de tweede editie van NXTMICE op de agenda. Postillion Hotels gaf daarmee een vervolg aan de in het eerste coronajaar geboren initiatief om de toekomst van het eventvak in de spotlight te zetten. MeetingMatters was als partner betrokken om gericht data...

De evaluatie geëvalueerd!

De evaluatie geëvalueerd!

Afgelopen maand vond de online Masterclass ‘Evalueren kan je leren’ voor leden van G14 plaats, gegeven door ROI en event impact specialist Nico Meyer van MeetingMatters. Als team G14 evalueren altijd onze evenementen, maar we hebben eigenlijk nooit van de gelegenheid...

ROI, ROO, ROE…ROWhatever vragen ze nu eigenlijk?

ROI, ROO, ROE…ROWhatever vragen ze nu eigenlijk?

Als event planner heb je de vraag vast al eens in een of andere vorm gesteld gekregen: “Wat is de Return on Investment (ROI) van ons event?” Misschien heeft men het niet over ROI, maar over ROO of ROE of heeft men nog een andere benaming voor het ‘resultaat’ van het...

4 succesfactoren voor een effectief congres

4 succesfactoren voor een effectief congres

Waren alle congressen en events die je ooit georganiseerd of gefaciliteerd hebt geslaagd? Neem eens de meest succesvolle in gedachten en het kan bijna niet anders dan dat ze aan 4 kritische factoren voor succes voldeden. Welke analyse we ook maakten in de meer dan 20...